13 saker du inte visste om drömmar

Söndagar brukar kallas sköna söndag, men inte idag. Natten bestod av mardrömmar, flera uppvaknanden och svettningar.

I min mardröm kändes det som om någon kröp upp på min sida av sängen och det var verkligen verkligt. Precis när det hände vaknade jag (00,56) med ett ryck och trodde att någon faktiskt hade krupit upp i sängen. Med hjärtklappning och verklighetskänsla tog jag mig samman och insåg att det bara var en dröm, stapplade upp ur sängen, tog mig ut till köket och drack vatten, sen vidare till badrummet.

Efter denna mardröm var det svårt att somna om, men det gjorde jag. Sen vaknade jag igen vid 04.20 och då hade jag ont i kroppen och i huvudet, fick ta mig till köket igen för en Alvedon.

Somnade om för att vakna kl 07,10. Låg kvar i sängen en timme innan jag behövde ta mig till badrummet. När jag ska ta mig upp ur sängen känner jag att rygg och ben inte vill vara med. Med stela rörelser och smärta i både ben och ländrygg, insåg jag att det behövdes lite starkare smärtisar än Alvedon Forte.
Här ligger jag nu i sängen och väntar på att få smärtlindring.

Vet inte vad det beror på, men den senaste tiden har jag haft mardrömmar som har känts verkliga, så verkliga att jag blivit rädd och varit rädd en lång stund efteråt.

Har ni haft mardrömmar som man liksom kan ta på?

Här är 13 saker du inte visste om mardrömmar

Du känner din plågoande, de är bra för hälsan och de kan bil kroniska. Mardrömmar är mycket mer än bara farliga drömmar.

1. Skapad för dig
Dina mardrömmar är skapade för att göra just dig rädd. Därför kan dina mardrömmar vara helt vanliga drömmar för en annan person. Av samma anledning låter det ofta konstigt när någon annan berättar om sina mardrömmar.

2. Du känner alla
De personer som är med i dina mardrömmar är alla personer som du har sett tidigare. Det kan vara personer du har passerat på trottoaren eller har sett på tv, men aldrig fullständiga främlingar.

3. Undvik alkohol och stress
Mardrömmar hänger ihop med dålig sömn. Därför gör du klokt i att försöka undvika stress och för mycket alkohol om du vill slippa mardrömmar. Hoppa också över matbiten före läggdags. Den kan också ge dig mardrömmar, eftersom den sätter fart på förbränningen och stör din nattsömn.

4. När ögonen rör sig snabbt
Mardrömmarna uppstår under REM-sömnen – den del av vårt sömnmönster då vi drömmer. Vi upplever i genomsnitt REM-sömn fyra till fem gånger per natt.

5. Blinda har också mardrömmar
Du måste inte nödvändigtvis kunna se hur den skrämmande personen i dina drömmar ser ut. Det räcker att känna doften av en person eller höra hur han eller hon pratar. Blinda får också mardrömmar, men de spelar på andra sinnen än det visuella.

6. Jakt och förvirring
Flera studier har försökt belysa vad vi oftast drömmer mardrömmar om. Men de kommit fram till olika svar. En del mardrömmar återkommer dock i de flesta studierna: Det är när vi jagas, när vi faller och när vi förlorar en person. Mardrömmar där vi går omkring nakna offentligt har också blivit relativt vanliga.

7. Drömmen dröjer sig kvar
Mardrömmar kännetecknas av att vi vaknar av dem. När vi vaknar mitt i en dröm dröjer den sig lättare kvar och det är därför det kan vara svårt att slå mardrömmen ifrån sig.

8. De vill dig väl
Fysiskt sett är mardrömmar bra för dig. Hjärnan styr ut din blodcirkulation i ben och armar och det stärker din kropps återhämtning. Stresshormoner, immunförsvaret och blodtrycket mår bra av dina skrämmande drömmar. Så sov tryggt genom mardrömmarna – de vill dig bara väl.

9. De har gett upphov till stor konst
Mardrömmar har varit en stor inspirationskälla för många kreativa personer genom tiderna. Bland annat är thrillerförfattaren Stephen King starkt influerad av sina egna mardrömmar. Detsamma gällde konstnären Salvador Dalí

10. De kan bli kroniska
Om du ofta har våldsamma mardrömmar kan det leda till en sömnstörning. Tillståndet, som på engelska kallas ”Nightmare disorder”, håller de drabbade vakna, eftersom de är rädda att somna och drömma mardrömmar.

11. En del älskar dem
Inte alla mardrömmar är förknippade med negativa känslor. Sömnforskare har hittat personer som har blivit besvikna när de har vaknat mitt i en mardröm. De sovande personerna upplever dem som spännande – precis som om de var med i en actionfilm.

12. De väcker många känslor
Rädsla är inte den dominerande känslan. Studier visar att personer med mardrömmar oftast har upplevt förvirring, skuldkänslor och avsky innan de vaknar badande i svett.

13. De ändrar ditt beteende
En dröm om ett plan som störtar eller ett tåg som blir bombat får oss att ändra resplaner och till och med ställa in planerade resor. Det visar en studie från Carnegie Mellon University

Texten är hämtad från Illustrerad Vetenskap 

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/13-saker-du-inte-visste-om-mardrommar

2 kommentarer:

  1. Intressant. Det var mycket jag fick veta om drömmar som jag inte hade en susning om. :)
    Jag tillhör dock den lilla skaran som typ inte drömmer alls, eller i alla fall extremt sällan. Eller så drömmer jag varje natt, det kanske man alltid gör, men att jag bara inte mins dem / inte vaknar av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, hade inte heller en susning om det :-)
      Skönt att du slipper vakna av obehagliga drömmar.
      Tack för din kommentar
      //Stina

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.