Hur tänker ni när det gäller julafton och traditioner?

Snart är det julafton

Hur och var ska ni fira jul?


Vi ska fira jul hos min svägerska och min mor och hennes man ska också med. Mina barn kommer inte eftersom den ena är ute på resa och den andra är på intensivkörskola i Säffle.

Båda två är gamla nog att bestämma helt själv vad de vill göra på jul och jag respekterar deras val, inget konstigt med det. Nu har ingen av dem skaffat familj än och då ska de passa på att göra det de vill och känner för så länge de kan.

Personligen tycker jag att man ska respektera alla människor oavsett relation och deras val i livet, så länge det uppenbart inte skadar någon annan eller sig själv. Givetvis ska man tänka på andra men inte till den grad att man själv måste sluta leva för att ligga andra till lags.

Jag är ingen traditionsbunden person och enligt mig är julafton överskattad. För mig är julen en dag för barnen. Sen vet jag att det finns de som tycker att julafton är jätteviktig, men jag tycker att alla andra dagar på året är minst lika viktiga och man kan lika gärna träffas vilken dag som helst på året för att umgås, äta gott och för att ha trevligt tillsammans.


Hur tänker ni när det gäller julafton och traditioner?


Det är det som är så skönt nu, tänker jag, det är att mina barn är vuxna och jag är fortfarande ganska "ung" och kan göra det jag vill i mitt liv, eftersom jag blev mamma tidigt har ju möjligheterna med att resa och tänka på mig själv fått vänta, tills nu.

Vi, jag och Joachim har planerat att tillbringa julen i Thailand år 2018 och de familjemedlemmar som vill följa med och tillbringa julen med oss där får gärna göra det.

Apropå Thailand, vi håller på att leta flygbiljetter till sommaren eftersom vi ska tillbringa hela vår semester där. Tanken var att jag ev skulle åkt ner till huset i april, men jag fick ändra min plan eftersom vi blev bjudna på bröllop i maj-månad på Gotland och det kommer kosta en del och då får man prioritera både vad gäller semesterdagar och pengar.

Just nu hade jag faktiskt velat vara hemma i Thailand, längtar jättemycket och kylan är inte min grej även om jag tycker det är fint med både snö och frost. 

När det är kallt och halt ute försvårar det ganska mycket för mig och säkert för alla andra som har problem med leder och jobbiga ryggar. Det är så himla lätt att halka och minsta lilla felsteg kan ju leda till stora problem, även för de som är frisk från början. Detta gör att jag inte är ute så ofta vid denna årstiden. Sen gillar inte kroppen alla väderomslag från kallt till lite varmare och tvärt om, tyvärr. 

Positivt är dock att med Enbrel har de reumatiska skoven blivit lindrigare och inte lika intensiva, om än jobbiga när de kommer.

Ja detta blev ett väldigt blandat inlägg om både julen, Thailand, bröllop och kroppen 😎

Lämna gärna en kommentar när du har läst klart. Kram

2 kommentarer:

  1. Jag är inte så mycket för själva julhelgen.
    Tiden innan är mysigast.
    Vi har ju varit utomlands ett antal år.
    Detta året firar vi med dottern i Göteborg innan vi lyfter mot Thailand.
    Idag blir det "julafton" med sonen och hans familj.
    Julklappar , mest till barnen.
    Ha en trevlig söndag.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti!

      Hoppas ni har haft en fin jul tillsammans med dottern.
      Kram Stina

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.