DIY - Att göra puff

Trotsa värkande fingrar 

För ett tag sen köpte vi en sittpuff på ÖB. Hade tidigare sett en liknande på Jysk. Men ÖB:s sittpff var 100 kr billigare.

Men så fick jag för mig att jag skulle kolla hur man gör en själv. Sagt och gjort, jag letade på nätet och hittade beskrivning till hur man stickar en sittpuff och även hur man virkar en.


Först behöver man stora stickor alt stor virknål, storlek 12mm. Sen ska man helst ha zpagettigarn då det är elastiskt och hållbart. Det finns olika varianter av zpagettigarn. Ett lite tjockare och lite tunnare.

Det ena heter Hooked Zpagetti och det andra heter Hooked Ribbon
Hooked Zpagetti är tjockare och mer elastiskt än RibbonXL


Min första puff stickade jag alltså, den gråa på bilden ovan och det gjorde jag efter nedanstående beskrivning som är från Panduro. En sak är säker, envis som jag är, gjorde jag klart puffen på en dag. Sen hade jag så ont i bägge händerna ända upp till axlarna att jag dagen efter vaknade upp med sprängde huvudvärk, svulla händer/handleder och feber, samt enormt ont i ryggen. Det ni!

Sittpuff 

Höjd ca 30 cm, bredd ca 50 cm. Stickor: 12 mm (981676). 
Garn åtgång: Ca 180 m trikågarn (ca 3 nystan Zpagetti).

Gör så här: 
  1. Klipp av ca 3 m garn för att ha att fästa med. 
  2. Lägg upp ca 35 maskor på stickor nr 12. 
  3. Sticka rätstickning tills du har ca 2 m garn kvar.
  4. Maska av

När ett nystan tar slut skarvar du på ett nytt genom att knyta eller sy ihop ändarna. Stycket blir ca 40x75 cm (beroende på garnets tjocklek).
  1. Nu ska du sy ihop stycket med det garn du klippte av i början. 
  2. Lägg stycket dubbelt, så att kortsidorna möts, sy ihop dem och fäst ordentligt. Du har nu en tub som är öppen i ändarna.
  3. Tråckla upp och ner runt den ena öppningens kant, med 3–4 cm mellanrum.
  4. Dra i trådens ändar för att dra ihop öppningen. 
  5. Lirka lite så att du får en så liten öppning som möjligt. Knyt ordentligt. 
  6. Fyll puffen med kuddar, gamla mattor, överblivna tygstycken e.d. 
  7. När den är tillräckligt fylld och fått en fin form, syr du ihop den andra öppningen på samma sätt som den första.
Nu håller jag på att virka en ny sittpuff, men med olika färger och garn, bara för att testa.
Beskrivningen hittade jag hos BautaWitch. När jag är klar kommer ett litet inlägg om den. Fast denna gången ger jag det lite tid, vill ju inte bli helt förstörd bara för att jag vrikar.

2 kommentarer:

  1. Shit vad fint! Hoppa allt är bra med dig annars :)
    Det måste vara något fel på min blogg för jag har inte sett att du har kommenterat! Jag har i och för sig knappt bloggat alls de senaste månaderna men håller på med en omstart! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Åh tack! Okej, ja men det är sånt som händer. Jo jag såg att du gör omstart, ska bli intressant att läsa.

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.