Ständiga rygg- och rörelsesmärtor


Lyckan är sällan långvarig

Jag har varit väldigt aktiv det sista bara för att jag har kunnat och haft möjligheten. Men lyckan är sällan långvarig. 

Sen jag började med Enbrel för min reumatism har jag mått fantastiskt bra om man jämför med hur jag mådde innan. Jag har känt mig mindre stel, lite piggare och mycket rörligare, dvs smidigare.
Jag visste från början att injektionen INTE skulle lindra de skador min rygg redan har, så det är inget konstigt.

Hur som helst, efter att ha varit mycket bättre, har jag nu blivit sämre i ryggen igen. Gick en stavgångsrunda i söndags, kände smärta och rörelseproblem redan på morgonen, men gick 3 km ändå. Egentligen kände jag av det redan på nyårsafton, men trodde det var tillfälligt. Tyvärr inte.

Fick helt enkelt stanna hemma i måndags och tisdags och troligtvis fortsätter det så veckan ut. Nu har jag ju turen att redan ha en läkartid bokad på vårdcentralen på fredag. Då ska vi gå genom mina röntgenbilder på min smärtade axel och de prover jag tog och jag ska samtidigt ta upp det här med ryggen igen.

Helt ärligt, det är ingen livskvalité att inte kunna rehabträna eller promenera utan att hela tiden få bakslag. Det är inte smärtfritt att träna och stärka musklerna men att varje gång som jag kommit gång, få bakslag, på så sätt att jag nästan inte kan stå på benen är inte speciellt kul. 

Nu är jag tvungen att använda kryckan/kryckor igen om jag måste röra mig utomhus. Inomhus ligger jag mest med benen i högläge alternativt sitter mycket mjukt med benen på en fotpall eller liknande. Just idag är det lite lite bättre just nu, men å andra sidan kanske det beror på morfinet. 

Seriöst, jag vet inte om jag orkar ha det så här och innerst inne tror jag ju att läkarna borde kunna göra något mer för att lindra min *SRS (se förklaring nedan). Något jag också märker är att ju mer smärta och funktionsnedsättning jag har, desto ondare har jag i fötterna.

Lägenhetsletandet - hur går det?

Ja vad ska jag säga, vi letar, lägger intresseanmälan på intressanta lägenheter, men vi har inte fått napp än, tyvärr.

Jag vill inte bo kvar här längre, det känns inte kul. Jag vill bo på en plats där jag känner att vi kan slappna av och bo på länge. Men det är inte lätt att hitta lägenhet. Vi ser inte fram emot att behöva flytta igen, men vill ändå göra det så snart det bara går pga omständigheterna. 

Igår var hyresvärden och mäklaren här, snart, ganska snart ska det vara visning och det känns inte heller speciellt lustigt att det ska komma in en massa obehöriga i vår lägenhet, bara för att hyresvärden ska sälja.

Förklaring *SRS
Huvudsymtomet vid segmentell rörelsesmärta är låglumbala centrala ryggsmärtor, ibland i kombination med utstrålande bensmärtor. Bensmärtorna är inte sällan diffusa, icke-rotspecifika. Typiskt för smärtan är att den varierar beroende på position och belastning. Patienten kan ibland vara helt smärtfri, t ex i liggande eller vid promenader, medan smärtan förvärras av vissa rörelser.

Typiskt försämrande är långvarigt sittande, stillastående, bilkörning, tunga lyft och belastade rotationer. Symtomatologin kan variera från lindriga till mycket kraftiga besvär. Det vanliga är att besvären varierar över tid. Vissa patienter kan få huggsmärtor vid oförsiktiga eller oväntade rörelser, t ex om man trampar ner i en grop oförberedd eller missar ett trappsteg.

Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.