Först måste jag gnälla lite.....


.....på er som läser här :-)


Jag vet att många läser min blogg. Jättekul! Jag läser hos flera av er som har bloggar och jag kommenterar hos flera av er. Inte ofta. Men då och då. För att visa min närvaro. Några skriver alltid och några ibland, men många av er skriver ALDRIG en kommentar, vilket är lite trist. Faktiskt. Bara så att ni vet. [punkt]

Ja vad säger man? Äntligen fredag eller?
Jomensåatt jag var på läkarbesök idag. Fick svar på mina prover. Alla prover var så bra de kunde.

Axelröntgen, mindre bra! Eller jo bra att de faktiskt hittade nåt eller flera saker. Kanske ortopeden kommer att kunna göra något....den som lever få se.

Hur som helst, röntgen påvisar förkalkning i axelleden, brosk och förträngningar vid AC-led och sen har jag/har haft en spricka i nyckelbenet, vilket orsakar min svullnad. Nu är frågan, vart kommer sprickan ifrån?
Här har jag gått med krycka med just den armen i si så där 1,5-2 år, När jag promenerat har jag haft krycka alt stavar. Inte konstigt jag har ont i axelhelvetet! Kan det vara så att jag har råkat göra något utan att veta om det? Remiss är skickad till ortopeden för bedömning.
AC-ledsartros - Vilka opereras?
Du skall ha ont och ömma över nyckelbensleden CHECK
Du skall ha en tydlig artros i nyckelbensleden CHECK
Du skall ha haft ont i minst 6 månader CHECK 
Du skall uppleva att dina smärtor har en betydande inverkan på ditt arbete eller livskvalitet CHECK
Vad gäller smärtan i högerbenet och den smärta som börjat i vänster lår, så beror detta garanterat på nervinklämning pga av spinal stenos (på 3 ställen) och att jag har flera diskbråck. Detta hoppas jag äntligen att jag ska få hjälp med nu, då remiss är skickad till ortopeden och underlaget till ortopeden är då min MR-helrygg från 140401 och den funktionsbedömning för min SRS som sjukgymnasten gjorde i oktober 15.

Nu vet jag inte om det blir en dekompressionsoperation, men om de säger att de kan göra det för att får bort smärtan och funktionsproblematiken kommer jag att ta/kräva det. Orkar inte med detta längre då det bara blir sämre hela tiden och smärtan kommer oftare och oftare i benet/benen. 
Operation av spinalstenos i ländryggen utförs för att vidga ryggradskanalen och återskapa det utrymme nerverna behöver för att kunna återta sin funktion helt eller delvis. Avgörande för slutresultatet är hur väl nervvävnaden läker efter att trycket på dem avlägsnats. Detta är svårt att bedöma på förhand. Man får alltid räkna med att det tar flera månader, upp till ett år, innan slutresultatet uppnås.
Tja det var min fredag. Antar att många av tar ett gott glas vin så här på kvällen... inte jag, här blir det andra bullar. 

Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.