Spruta i låret

Igår var jag på reumatologen och fick information om min nya medicin Enbrel. 

Jag fick även injicera mig själv med den förifyllda pennan och jag valde att injicera mig själv i låret. Jag var super nervös och svetten och svetten rann mer än normalt. 

Till en början gjorde det inte speciellt ont men när vätskan pumpades in under huden kände jag en enorm smärta, nästan så att jag svimmade.
Smärtan varade en stund, ca 1-2 min, sen släppte det. Men jag var påverkad.

Redan efter en liten stund kände jag faktiskt en viss effekt, helt otroligt, men jag gjorde det. Jag kände mig lite rörligare. Enligt sjuksköterskan kan man gör det då det är väldigt individuellt från person till person.


Efter informationen och injiceringen tog jag mig till apoteket för att hämta ut en månadsranson, pris 9866 kr, jag betalade 1863 kr, som tur var. Nu är jag uppe i högkostnadsskyddet och har "kostnadsfri" medicinering fram till 6 november 2016.
Jag måste säga att jag är tacksam att jag bor i Sverige där vi har denna möjlighet till högkostnadsskydd. det hade blivit väldigt dyrt annars. Det hade kostat mig 130 000 kr om året bara för injiceringsmedicinen.

Enbrel är inget förstahandsalternativ när det gäller medicinering för reumatiker, vilket man förstår med tanke på kostnaderna.
Jag har ätit Mehtotrexate i 3 år och eftersom effekten börjat avta och jag har biverkningar i form av illamående och trötthet samt att jag tappar hår, fick jag äntligen möjligheten att få denna medicin. Nu återstår det bara att se hur effekten är för mig då det är individuellt men de patienter som har nytta av Enbrel känner ofta effekt redan efter 2-3 veckor och senast efter 3 månaders behandling.

Apropå tappa hår, nu till nästa grej. Jag tror fortfarande att jag har för låg ämnesomsättning. Jag har tidigare tagit prover och det har visat sig att jag har lite för låg ämnesomsättning men sen när jag tagit om provet har det visat sig vara "normal" värden och så har det varit två eller tre gånger.

MEN jag tappar enormt mycket hår. Se själva


Jag har VÄLDIGT svårt att gå ner i vikt, jag måste nästan "svälta" mig själv för att lyckas.
Jag är ENORMT trött. Visst, min reumatiska sjukdom orsakar trötthet men ...
Exempel. Igår gick jag upp klockan 05,00, jobbade mina 4 timmar, var på sjukhuset och kom hem vid 12,30. Åt lite och sen la jag mig för att vila. Var så trött att jag både var yr och orkade knappt hålla upp ögonen, somnade och sov i 3 timmar. Var vaken till ca 20,30 sen somnade jag i soffan. Gick och la mig och sov till 09,30 idag. Det är inte normalt.

Så det jag måste ta tag i nu är:
  1. kolla mina värden för ämnesomsättningen och sköldkörteln
  2. kolla upp min axel - ev ny röntgen och ny operation
  3. ringa för att få svar på om jag blir beviljad operation för bröstreducering
  4. ta tag i den där nervpåverkan från ryggen
Oj detta blev ett långt inlägg - nu ska jag läsa hos er andra

Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.