Kan det vara sant?

Enbrelinjektion

I fredags fick jag som sagt min första Enbrel injektion och tro det eller ej, men redan efter 30 minuter kände jag viss positiv effekt. 

Vad var då effekten? Jo jag känner mig mer rörlig och inte alls lika stel. Det är otroligt. 
Det är som en uppenbarelse, som om jag har fått ny liv, även om förbättringen är minimal.
Nu kan det förhoppningsvis bara bli bättre och bättre.

Jag tog ju injektionen i låret, men på torsdag ska jag ta i magen i stället för att se om det gör mindre ont *hoppas*

Det skulle verkligen vara intressant att höra andra som har Enbrel om deras effekt. Så om ni läser just detta inlägg får ni gärna kommentera och berätta era erfarenheter av biologiskt läkemedel. Ja ni får mer än gärna kommentera annars också så klart.

Exakt vad Enbrel är ska jag förklara kortfattat, ni kan läsa mer på Apotekets sida tex.
Enbrel är ett läkemedel som är framställt av två humanproteiner. Det binder till ett annat protein som orsakar inflammation och blockerar dess aktivitet. 
Denna blockering minskar inflammationen som är förknippad med sjukdomen.Hos vuxna (18 år och äldre) kan Enbrel användas för måttlig eller svår reumatoid artritpsoriasisartrit, svåraxial spondylartrit inklusive ankyloserande spondylit, och måttlig eller svår psoriasis – oftast när andra allmänt använda behandlingar inte har verkat tillräckligt bra eller är olämpliga för dig.



Här kan ni läsa om Enbrel och bilderna är lånade från samma sida


2 kommentarer:

  1. Härligt, håller tummarna att det fungerar för dig i fortsättningen också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, ska strax skriva om det :-) Kram

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.