Biverkning av Metotrexat (cellgifter)

Äntligen fredag fast en ledig sådan, vilket är skönt! 

Mindre skönt är väl att jag de tre senaste fredagarna har haft illamående på morgonen, detta beror troligtvis på cellgifterna, Metotrexat, som jag ätit i snart 2½ år  och som jag tar varje torsdag, för min artrit.

Vanliga biverkningar är illamående, mindre vanliga är kräkningar och det var just det jag gjorde i dag, kräktes. Usch vad äckligt.

Jag mår nästan aldrig illa annars och än mer sällan kräks jag, men som sagt de tre senaste fredagarna har illamående uppstått på morgonen. Om detta fortsätter får jag väl kontakta min läkare för ev utbyte av medicinerna till ev sprutform eller till något annat. Metotrexat finns som injektion också vilket är mildare mot magen så klart.

Sen är det väl kanske inte så konstigt om kroppen säger ifrån, trots att blodproverna, vad gäller lever och njurar, är bra med tanke på all medicin jag faktiskt äter och behöver.

Så här ser min vecka ut i medicinväg, vilken är en gedigen lista och inte speciellt kul alls:

  • Måndag, Tisdag, Onsdag, Lördag och Söndag: 1 g Alvedon Forte 1x3/dag, 20 mg Omeprazol 1x1/kväll, 200 mg Orudis Retard 1x1/kväll, 5 mg OxyNorm 1x4/dag vid behov och 10 mg OxyContin 1x1/kväll vid behov och 25 mg Atarax 1x1/kväll
  • Torsdag: 1 g Alvedon Forte 1x3/dag, 20 mg Omeprazol 1x1/kväll, 200 mg Orudis Retard 1x1/kväll, 2,5 mg Metotrexat 8x1/kväll, 5 mg OxyNorm 1x4/dag vid behov och 10 mg OxyContin 1x1/kväll vid behov och 25 mg Atarax 1x1/kväll
  • Fredag: 1 g Alvedon Forte 1x3/dag, 20 mg Omeprazol 1x1/kväll, 200 mg Orudis Retard 1x1/kväll, 5 mg Folacin 2x1/kväll, 5 mg OxyNorm 1x4/dag vid behov och 10 mg OxyContin 1x1/kväll vid behov och 25 mg Atarax 1x1/kväll
Jag vill inte ens tänka på hur jag skulle må utan ovanstående eller rättade sagt jag minns hur dåliga jag var innan jag faktiskt fick hjälp av min läkare på reumatologen. Det viktiga i detta är att Metotrexat inte botar utan det bromsar.


Förbättringar som jag har upplevt sen medicinering är att sjukdomskänslan och den övertemp jag hade varje morgon är borta. Kortare stund av morgonstelhet i rygg och fötter. Skoven kommer inte lika ofta och länge även om de fortfarande finns med olika intensitet är dock. Vintertid är fortfarande väldigt jobbig. Vad gäller ryggen så är det som det är och det är också olika intensitet därav OxyContin/OxyNorm-smärtstillande.

För er som inte vet vad oxy-smärtstillande är så är det ett Narkotiskt analgetikum:
OxyContin innehåller oxikodonhydroklorid som tillhör en grupp läkemedel som kallas opioider och har en kraftigt smärtstillande effekt. OxyContin depottabletter används vid långvarig svår smärta såsom smärta vid tex cancer.

Hur som helst om jag fick välja skulle jag givetvis vilja leva ett liv utan denna svåra smärta, min artrit och utan mediciner och smärtstillande.

Ibland känner jag att det vore bättre att få veta att jag kommer att blir frisk eller att jag kommer att dö än att gå med vetskapen att jag aldrig kommer att bli bra. Vet att det låter hemskt men att gå med ständig smärta är ingen livskvalité alls egentligen. Men man får bita ihop och göra det bästa av situationen helt enkelt och man får inte låta smärtan ta över och bita sig fast i psyket även om man så klart får dippar mellan varven - jag menar, jag är ju ingen stålkvinna. 

För er som inte behöver uppleva hur det är att ha det så här 24/7 - var tacksamma för det liv ni lever och att Ni slipper vara sjuka med smärta, inflammationer och svullnader samt funktionshinder.

Många säger till mig: Kämpa på och det finns de som har det värre. Kämpar, det gör jag varje dag kan jag lova, jag biter oftast ihop varje dag med och ja jag vet att det finns de som har det mycket värre men det gör ju inte mig friskare för det.

4 kommentarer:

  1. Ja jävlar,,oxynorm!!?? Det är ju vansinne!!?? Tyvärr funkar methoject inte mye bättre,been there done that.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OxyNorm har jag för min rygg inte för artriten, annars skulle jag inte stå ut.
      Fick det förra året och äter vid behov men tyvärr är det ganska ofta men bara enligt läkarens föreskrift. Hm...ja vi får väl se hur det blir, har bett om biologiskt läkemedel men det går trögt tyvärr..... Är glad att du klarar dig utan den ev medicinering, fantastiskt helt enkelt :-)

      Radera
  2. Be inte,kräv. Jag tjatade o grät o tjatade o jag var väl en tiondel så kass som du! Nu har jag 2 utslag,små o hanterbara:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska kräva. Är väl lite dålig på det bara för jag känner mig som en jävla gnällkärring när jag är där på reumatologen. Åh vad härligt för dig. Jag har ju ingen uttalad psoriadis på kroppen men risken är ganska stor att det kommer, min mamma har det och min morbror och andra i min släkt. Kram

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.