Fototriss del 304 - Kyrkligt

Söndag och dags för fototriss och denna gången ska det vara kyrkligt. Här kan ni se fler bilder i veckans fototriss

Jag fick leta i mitt arkiv igen och hittade då dessa härliga bilder från ett tempel som ligger lite utanför Ban Phe.

Allt som glimmar som guld, är faktiskt guld, dvs bladguld. 
Den historiske Buddha föddes för ca 2500 år sedan i ett litet kungadöme (Kosala) i norra Indien mot gränsen till Nepal. Hans ursprungliga namn var Prins Siddhartha Gautama av Sakyaklanen. Trost materiell rikedom kände han sig inte fridfull och lugn i sinnet.




Jag vet inte vad ni vet om buddhismen, men om ni vill läsa mer om Buddha kan ni göra det här.

8 kommentarer:

  1. Fin triss! Är inne på samma tema fast från Burma! Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ok, det ska jag kika på. Tack detsamma!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Ja det är verkligen mycket färger och helt otroligt, har tagit bilderna med Sony Xperia Z1 kompakt, mycket bra kamera i den mobilen.

      Radera
  3. De är närmast otroliga, de buddhistiska templen. Själv har jag upplevt dem i Sri Lanka. :)
    Svårt att riktigt ta in dem. Så mycket "pynt" att åtminstone för mig känslan av vördnad och meditativ stämning helt försvinner.
    Men en fin och spännande triss fick du till!
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Men faktum är att alla tempel i Thailand är väldigt pråliga men det finns några som inte är det. Tack så mycket.

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan kommentera som kan ni välja namn/webadrsss - då kan alla kommentera.
Kram

Använder Blogger.