Nu får det vara nog!

Japp, nu kör jag. 

Har börjat med min 5:2 dag nu och ska fasta med ett intag på max 300 kcal tills tisdag morgon kl 07,00.

När jag fastar brukar jag undvika att äta eftersom jag oftast bara blir mer hungrig, så jag dricker mest kaffe med mjölk och citronvatten med en skvätt osockrad smaksättning. Kan även bli någon färdig shake alt hemmagjord lätt smoothie.

Som jag skrivit tidigare så har jag slarvat enormt mycket sen jag kom hem från Thailand, dvs jag har inte brytt mig om mitt kaloriintag. 

Helt ärligt, ju mer snabba kolhydrater och "sockrad" mat/fika jag äter desto mer sugen blir jag på onyttigheter och jag får faktiskt ondare av min reumatism.

Nog för att jag är kronisk trött på grund av min sjukdom kan jag ändå påstå att jag blir ännu tröttare när jag inte sköter min kost.


Socker påverkar signalsubstanserna
Socker och andra snabba kolhydrater, liksom även alkohol, påverkar kroppens egna signalsubstanser, som gör att vi mår bra och känner oss tillfreds. Är man genetiskt lagd åt det hållet blir lyckoeffekten av sockret extra kraftig, men klingar av snabbare. Då vill man ha mer och får man inte det, drabbas man av abstinens i form av humörsvängningar och rastlöshet. När man då äter mer kolhydrater känner man sig tillfälligt bättre, men blodsockerhalten åker jojo.
Imorgon är det måndag och jobb igen. Först lite vila efter arbetsdagen och sen ska jag "fika" med en väninna som kommer hit. Fika är alltså lika med kaffe :-)

Idag är det riktigt härligt väder och solen skiner. Termometern visar 21,6 grader i SOLEN men det är faktiskt inte så varmt eftersom det blåser lite, men det är fortfarande bättre än +5 i solen/skuggan.



Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.