Tappar hår!

Jomensåatt, jag tappar sjukt mycket hår.


Först när jag tvättar håret, det liksom faller ner i klumpar, inga tussar, men ändå. Sen när jag ska borsta håret efter att jag torkat av det lite, kommer det ännu mer. Sen när håret är torrt och jag ska borsta igen, kommer det ännu mer. Nu har jag tjockt hår från början, vilket är tur, annars tror jag nog att jag skulle varit flintis. Håret är inte alls lika tjockt som innan. Jag vet att alla tappar hår eftersom det är normalt, men jag tappar sjukt mycket.

Detta är så klart en biverkning av den låga dosen cellgifter (bromsmedicin) jag äter, plus att jag har diagnosen psoriasisartrit, vilket också kan orsaka att man tappar mer hår än vanligt.

Förr när jag var hos frissan, fick jag alltid höra att jag har så himla tjockt hår. Nu klipper min dotter mig mest (utbildad frisör). Ett tag gick håret av och jag fick klippa det kort, men nu har det mot alla odds växt ut igen. En fördel jag faktiskt har, trots att jag tappar hår, är att det växer fort.


Som sagt, man får hitta positiva delar i det som är negativt. 

KLINISKA FYND på Psoriasisartrit
 

  • Entesit (muskelfästesinflammation) över trochanter major, vid knäled, häl, fotsula, armbåge, axel, axialt i ryggen
  • Artrit i små eller stora leder. Sternoklavikularleds- och acromioclavicularledsartrit.
  • Daktylit (korvfinger/-tå)
  • Tenovaginit (flexor- och extensorsenor i händer, tibialis posterior- samt peroneussenor i fötter)
  • Perifert ödem (svullnad av arm eller ben)
  • Psoriasis (kom ihåg under byst, crena ani, navel, hörselgång och hårbotten)
  • Pustulos, akne vid SAPHO (syndrom karakteriserat av synovit, akne, psoriasis, hyperostos [benpålagring], osteit [icke infektiös beninflammation])
  • Nagelpsoriasis (onykia punctata, onykolys)
  • Direkt och indirekt smärta över sacroiliacaleder
  • Direkt och indirekt smärta i ryggkotpelaren, ff a halsrygg
  • Inskränkt rörlighet i ryggen vid framåtflexion, bakåtflexion (alt tragus till vägg) och sidoflexion (se nedan).
  • Inskränkt thoraxexpansion.
  • Irit (främre uveit)
  • Högt blodtryck
  • Förhöjt BMI

2 kommentarer:

  1. Hej God fortsättning på dig själv. Har läst din blogg hela tiden men valt att inte kommentera efter det som hänt i min blogg. Kommer sakta tillbaks nu. Min blogg har varit stängd av och till för utredningen av hoten. Nu anser jag att jag kan starta igen. Jag äter också cellgifter i låg dos och har gjort det i många år. Precis som dig så har håret ändrat kvalite. Jag har upptäckt att jag tappar hår i perioder. i bland ingenting och ibland mer. Konstigt nog så hämtar det igen sig skapligt mellan varven. Ha nu en bra start på det nya året Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth!
      Vad trevligt att du är tillbaka. Hoppas allt har löst sig? Det är fler som jag äter cellgifter som bromsmedicin i lågdos som tappar hår, men precis som du säger, det går i perioder. Som tur är.
      Önskar dig detsamma, Kram

      Radera

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.