Smärtstillande i all ära - Biverkningar

Jag befinner mig i sängen, växlande mellan att ligga på sidan eller att sittligga. Trött och omtöcknad. Har sovit ca 4 timmar sen igår kl. 05,20.

Smärtstillande morfinpreparat är väldigt bra att kunna ta vid behov, som igår och idag, man lindrar den värsta smärtan och stelheten samt att det blir lite enklare att röra på sig när man tex behöver komma till toaletten.

Tyvärr har ju många mediciner biverkningar. De biverkningar som jag känner av tydligt är dels att magen blir trög, inte så najs. Det vill säga att "ta i" gör ont i ryggen. Det är då man får medicin mot det. Typ "laxermedel"

Av antiinflammatoriska preparat kan man få magkatarr och det har ju jag så klart, då får man även medicin mot det, dvs Omeprazol.

Sen får jag jätteont i huvudet av morfinpreparat, speciellt  om dosen behöver ökas. Inte nog med det, jag är trött av smärtan, blir trött och dåsig av tabletterna, men kan ändå inte sova. Detta dels pga smärta och sen av tabletterna, jag hamnar i någon slags konstig och overklig vakensömn.  Inte nog med det, om jag somnar till, vaknar jag vid varje försök till rörelse, det är tur det finns hjälpmedel som glidlakan.

Det är svårt att förklara, men alla som någon gång eller är i behov av morfinpreparat kan nog känna igen sig. När det är som det är nu, är det lika bra att lyssna på kroppen och låta det värka ut. Det är nu jag har ett skov, som det kallas, eftersom det inte bara är ryggen som bråkar, utan fötter och bröstben mm.

Nu ska jag försöka sova igen, detta tar på krafterna  och jag är inte specillet tuff just nu.

Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.