Min kärlek till Thailand - Hur det började

För att göra en lång historia kort

År 2006 var en jobbig tid, min mormor dog det året och jag tog det tog hårdare än väntat. Det skedde en massa andra tråkiga saker i mitt liv det året.
Någon månad efter att vi varit på begravning i Finland, bestämde min mamma och hennes man att de skulle boka en resa till Thailand i mars 07 och frågade mig om jag och mina barn ville hänga på.

Mitt spontana svar var att det kommer aldrig gå, det blir för dyrt för mig. Sen funderade jag, räknade och pratade med barnen. Medan jag gjorde detta ringde min mamma igen och kom med ett glädjande besked, de skulle bjuda oss på resan, inte fullt hela men nästan. Det är då jag tänker extra på vilken underbar mor jag har och vilken underbar mormor barnen har :-)

Sagt och gjort, resan bokades och tiden gick. Det var äntligen dags att åka till Thailand!

När vi äntligen kom fram och landade var förväntningarna stora, vi visste att det skulle vara varmt, men den värmen som slog emot oss var enorm, inget vi hade kunnat föreställa oss.


Jag tror att vi bara hade varit där i några dagar, då jag kände, att hit måste jag igen! Tonåringarna blev också frälsta, likaså min mor och hennes man.

Under våra två veckor bestämde jag mig att jag i framtiden skulle skaffa mig en bostad i Thailand och först var det faktiskt Phuket som hägrade.

December 2007 träffade jag Mr Kim och redan i jan år 2008 bestämde vi att vi skulle åka till Thailand tillsammans alla fyra, jag, sambon och mina barn. Mr kim hade aldrig varit i Thailand innan.


Sagt och gjort, vi bokade en resa till Phuket som skulle ske i mars år 2009 :-)
Under hela tiden som vi väntade på att det skulle bli dags att åka började jag titta på objekt som var till salu i Phuket. Skaffad lite kontakter osv.

När det var ca 1 månad kvar hade vi faktiskt bestämt att vi skulle titta på ett området i Phuket, MR Kim var inte alls lika inställd på att köpa hus som jag, av naturliga skäl.

Vi åkte till Thailand, vi njöt av vår semester tillsammans, Mr Kim blev lika frälst som mig och mina barn och vi tittade på hus. Vi ringde ringde min mamma och frågade om de ville vara med på ett husköp. De var lite tveksamma till det i början.

När vi kom hem hade vi tagit en massa bilder på området som vi tittat på. Vi hade med oss ritningar och en massa annat. Vi bestämde oss för ett hus i området och började planera inför detta husköp.

Tyvärr blev det av någon anledning strul med detta hus och magkänslan sa att vi inte skulle köpa huset som vi först bestämde oss för. Vi började helt enkelt leta på annat håll.

Det är nu vi kommer till den östra sidan som vi aldrig varit på innan. Jag är/var medlem i ett forum som heter Reseguiden. Där skapad jag kontakter och genom dessa fick vi massor med tips och råd.

Vi började söka på nätet, först utanför Pattaya, sen Ban Chang, Bang Sare och sen ner mot Rayong och Ban Phe. Vi hittade några hus som var väldigt intressanta i olika prisklasser och vi bestämde oss för att åka ner och titta på plats.


Jag och min mor åkte ner själva under perioden 13 juli - 21 juli år 2009.

När det gäller Ban Phe och vårt drömhus såg vi detta på nätet och redan då kände i alla fall jag att det huset var RÄTT.

Givetvis tittade vi på flera hus innan vi tittade på drömhuset - men vi bestämde oss i stort sett direkt! Vilket vi gjorde rätt i och det är vi väldigt glada över!


Så här såg det ut sommaren år 2009





Del två och tre kommer.

Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.