Matdagbok + lite annat

Dag 2 - 5:2 dag

Idag är det fastedag, dvs jag fastar från igår kl 19,00 tills imorgon kl 07,00. Under dessa timmar kan/får jag äta max 500 kcal, detta inkluderar det jag dricker, som tex kaffe med mjölk, mycket vatten och tex bubbelvatten med smak och te.

Eftersom jag inte kan dricka te utan sötning använder jag oftast ekologisk honung alt stevia strö eller agavesirap.

Agavesirap, som också är känd som agavenektar, är ett sötningsmedel från olika arter av den mexikanska agaveväxten, en stor vid växt kaktusliknande liljeväxt. Det finns till och med över 100 arter av växten, i olika färger och storlek. Agaven är en suckulent växtart, och själva agaveplantan blir mycket stor. De tjocka bladen kan bli upp till två meter långa, och plantan blommar sedan med imponerande blomsterstänglar som kan bli upp till tio meter höga. Blomningen sker först efter åtskilliga år och plantan dör dessvärre efter blomningen.



Idag har jag fått i mig 216 kcal vilka har bestått av:



  • 4 koppar kaffe med mjölk 3%-ig
  • 1 portion glutenfri havregrynsgröt
  • 1½ dl frysta hallon
  • ca 5 gram agavesirap
  • 1 dl mjölk 1%-ig
Nu har jag 280 kcal kvar att äta/dricka upp idag



Var in på Rusta och köpte mina 1 kg hantlar men det blev ingen medicinboll då den var stenhård och vägde 3 kg. Jag behöver en annan slags boll som jag kan ha mellan mina knän för att liksom trycka ihop knäna. Får leta efter en sån en annan dag.

Termometern visade -15 grader i bilen i morse och detta känns i min kropp kan jag lova, speciellt i mina fötter. Idag gör de så ont att jag har svårt att gå på dem. Varje steg är en plåga. Det går dock lite lättare när jag har dem i stövlar/skor, men jag kan ju inte gå med sånt inne.
Detta var min morgonutsikt från mitt kontor på jobbet idag, himlen var riktigt fin. Nu är det grått och trist igen. Dags för min obligatoriska vila nu för att ladda nya krafter.


Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.