Dags för diet igen.

Nu är julen över på riktigt och nu får det minsann bli ordning på kosten igen.
Jag har tidigare haft en benägenhet att äta mer än jag gör av mig. Träna kondition och styrka går ju inte pga min sjukdom och ryggsmärta, men jag gör så gott jag kan. Eftersom jag är begränsad i rörelse får jag helt enkelt äta mindre och rätt.

Har kört 5:2 sen vi kom hem från Thailand i augusti, vägde 73 kg, men har lyckats gå ner till 66 kg. Mitt nästa mål är att komma under 60 kg-sträcket och därefter fortsätta ner mot 55 kg. Men ett steg i taget.

Det är inte lätt och jag erkänner, min karaktär är urusel, även om den blivit bättre.
Några viktiga saker att tänka på vid viktminskning är....



  • Ät tre huvudmål varje dag: frukost, lunch och middag - detta fixar jag
  • Drick vatten eller ett glas lättmjölk till maten - detta fixar jag
  • Ät grönsaker till maten. Försök äta enligt tallriksmodellen med halva tallriken grönsaker. Ta en portion av maten. Man kan äta mer av grönsakerna om man inte blir mätt - jag äter sällan pasta, potatis eller ris eftersom jag inte mår bra av det
  • Ät gärna ett par mellanmål varje dag. Det kan vara till exempel en frukt eller någon grönsak - inga problem
  • Välj gärna fiberrikt bröd, helst fullkorn - äter sällan bröd men gärna finn crisp eller liknande ibland
  • Drick vatten mellan måltiderna och när du är törstig - dricker vatten och kaffe med mjölk
  • Ät helst ingen mat och dryck som innehåller mycket fett och socker - undviker detta så mycket som möjligt även om jag faller för frestelsen, men det ska bli ändring på det med!
  • Det är bra att röra på sig varje dag, till exempel cykla eller gå till skolan eller jobbet - ett problem tyvärr
  • Motionera mer intensivt några gånger i veckan, till exempel genom att simma, jogga eller gå snabbt - också ett problem. Men har ett hemträningsprogram från sjukgymnasten anpassat för min kropp och rygg
  • Minska den stillasittande tiden, till exempel tiden vid datorn, teven eller telefonen - ett måste



Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar.
Vid rutan "kommentera som" kan
ni välja "namn/webbadress" - då kan alla kommentera.

Tack för din kommentar
Stina

Använder Blogger.